Vraag een gratis offerte

Actualiteit

Deceuninck partner van #DasGeniaal

clock min. reading time

Zelf een hologram creëren, sneakers eigenhandig waterproof maken of jezelf op de cover van de krant? – Op deze internationale dag voor meer meisjes en vrouwen in Wetenschap (11 februari) daagt #DasGeniaal jongeren uit om tijdens de krokusvakantie met STEM- challenges aan de slag te gaan.

Dit weekend start de krokusvakantie. Kinderen leuk en zinvol bezig houden wordt een uitdaging voor de meeste ouders. Dankzij #DasGeniaal kunnen jongeren vanaf 10 jaar aan de slag met fun challenges uit hun eigen leefwereld, of het nu gaat om het klimaat, fashion, avontuur of media. Bekende Instagrammers & YouTubers Nour & Fatma, Aaron De Groeve, Jamie-Lee Six en Elias Verwilt worden uitgedaagd door enkele STEM-helden die hen de magie ervan uitleggen. Deze leuke proefjes die jongeren veilig zelf kunnen uitvoeren met huis-, tuin- en keukenmateriaal zullen beschikbaar zijn vanaf 11 februari. Elke twee dagen lanceert #DasGeniaal nieuwe filmpjes op www.dasgeniaal.be , TikTok en YouTube.

Plezier maken én leren tijdens de krokusvakantie​

Er zijn in totaal 11 challenges, bedacht vanuit de leefwereld van jongeren en rond verschillende thema’s. Ze zijn super eenvoudig en leuk om te doen.De thema’s zijn daarom geen ‘typische wetenschapsvragen’, maar echte lifehacks met een hoge cool-factor. Dit is een laagdrempelige manier om alle kinderen te laten proeven van STEM, ook zij die er nog nooit mee in aanraking kwamen of interesse voor hadden. Daarmee wil #DasGeniaal het hardnekkige idee doorprikken dat STEM enkel iets is voor bollebozen, of enkel voor jongens.

Onze influencers tonen de proefjes via TikTok en YouTube en roepen de kinderen op om ze ook te proberen. Om de doelstelling en doelgroep te bereiken, zijn alle challenges thuis na te doen met eenvoudige materialen. De STEM-helden en influencers laten zien hoe de vork in de steel zit. #DasGeniaal, toch?!

De missie van #DasGeniaal – STEM dichter bij de leefwereld van alle jongeren, en vooral meisjes, brengen

De organisatie achter #DasGeniaal is een consortium van achttien Belgische bedrijven & organisaties die kinderen en jongeren tussen 10 en 14 jaar willen inspireren rond STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Ze laten kinderen, ouders en leerkrachten kennis maken met echte STEM-helden: mensen die een STEM-beroep uitoefenen en jongeren inspireren.

Je moet helemaal geen Einstein of Marie Curie zijn om uit te blinken in wetenschappen, technologie, wiskunde, techniek, productie of design. #DasGeniaal gaat resoluut voor een inclusieve aanpak. Met dit project willen we de 90 % bereiken: dus ook de kinderen en jongeren die geen idee hebben wat STEM is en hoe het verbonden is met hun dagelijks leven. Met de nodige uitdagingen, weetjes en experimenten op maat moedigt #DasGeniaal jongens en meisjes aan om de wetenschapper in zichzelf te ontdekken. #DasGeniaal reikt inspiratie aan op drie manieren: online, in scholen en in bedrijven.

Je moet helemaal geen Einstein of Marie Curie zijn om uit te blinken in wetenschappen, technologie, wiskunde, techniek, productie of design. #DasGeniaal gaat resoluut voor een inclusieve aanpak. Met dit project willen we de 90 % bereiken: dus ook de kinderen en jongeren die geen idee hebben wat STEM is en hoe het verbonden is met hun dagelijks leven. Met de nodige uitdagingen, weetjes en experimenten op maat moedigt #DasGeniaal jongens en meisjes aan om de wetenschapper in zichzelf te ontdekken. #DasGeniaal reikt inspiratie aan op drie manieren: online, in scholen en in bedrijven.

Dit najaar komt er materiaal voor in de klas, afgestemd op de eindtermen, om leerkrachten te ondersteunen. We gaan hiervoor actief samenwerken met de lerarenopleiding van de hogescholen Erasmus, Karel de Grote en AP. Daarbij stellen de partnerbedrijven van #DasGeniaal hun deuren open, live en online.

De stichtende partners van #DasGeniaal, samengebracht door GLASSROOTS zijn: Johnson & Johnson, Technopolis, BASF, Stem Platform, Atlas Copco, BrighLab, Total, IE-net, Umicore, Digital Wallonia, ExxonMobil, Cercle Olympe, Galapagos, PEP!, House of HR, Talentenfabriek, Fabi, ING en Deceuninck. De challenges werden ontwikkeld i.s.m. Allyens, experts in inclusieve communicatie en opgenomen bij Technopolis.

da's geniaal